Komenda „remove” w systemie Windows służy do usuwania plików i folderów z systemu. Umożliwia ona skuteczne pozbycie się niepotrzebnych danych oraz zwolnienie miejsca na dysku. Chociaż sama komenda „remove” nie jest bezpośrednio dostępna w systemie Windows, jej funkcjonalność można osiągnąć za pomocą komendy „del” dla plików oraz „rmdir” dla folderów.
del [opcje]
Parametr | Opis |
---|---|
/P | Potwierdza usunięcie każdego pliku, wyświetlając komunikat. |
/F | Wymusza usunięcie plików tylko do odczytu. |
/S | Usuwa wszystkie pliki z folderu oraz podfolderów. |
/Q | Wyłącza komunikaty potwierdzające usunięcie. |
/S | Usuwa folder oraz jego zawartość. |
del /F /Q C:\Users\Username\Documents\example.txt
Powyższa komenda usuwa plik „example.txt” z katalogu „Documents” użytkownika „Username”. Parametr /F wymusza usunięcie pliku nawet jeśli jest on oznaczony jako plik tylko do odczytu, a /Q wyłącza potwierdzenia przed usunięciem pliku.
rmdir /S /Q C:\Users\Username\Documents\OldFolder
Ta komenda usuwa folder „OldFolder” oraz wszystkie jego podfoldery i pliki bez żadnych potwierdzeń. Użycie parametrów /S i /Q sprawia, że operacja jest cicha i nie wymaga interakcji ze strony użytkownika.