W dzisiejszych czasach nie wystarczy samo posiadanie strony internetowej. Trzeba dołożyć starań, by strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwarki, inaczej przepadnie w czeluściach internetu. Temu właśnie służy optymalizacja stron WWW, czyli takie ich ulepszenie, by były atrakcyjne dla wyszukiwarek
Struktura strony to jeden z aspektów brany pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek. Jeśli strona jest odpowiednio zaprojektowana, daje jej to większe szanse przebicia się. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na:
Title, czyli tytuł – najlepiej, jeśli będzie zaczynał się od słowa lub frazy kluczowej. Dodatkowe punkty uzyskuje się za długość tytułu, najlepiej, jeśli będzie miał około 70 – 75 znaków. Tytuł powinien wyglądać naturalnie, być zwięzły i unikalny. Stosowanie schematycznych, powtarzających się tytułów nie jest dobrze widziane przy pozycjonowaniu stron.
Słowa kluczowe – to od nich w przeważającej mierze zależy, czy strona będzie się dobrze pozycjonowała. Dobór słów kluczowych nie powinien być dziełem przypadku, muszą być one tak dobrane, by odzwierciedlały treści na stronie, czyli by potencjalny klient znalazł na stronie dokładnie to, czego szuka. Słowa kluczowe nie powinny być zbyt ogólne, ale też nie mogą być tymi, które są rzadko wpisywane w wyszukiwarkę. Dobierając słowa kluczowe, warto skorzystać z dostępnych w sieci bezpłatnych narzędzi.
Nagłówki H1 i H2 – to dzięki nim tekst jest bardziej czytelny i przejrzysty. Formatu H1 używa się do tytułu, a H2 do śródtytułów strony. W razie potrzeby (np. przy długim i rozbudowanym tekście) można wprowadzić także nagłówki od H3 do H6.
Strong, czyli pogrubienie najbardziej istotnych treści i słów kluczowych nie tylko jest wabikiem dla wyszukiwarki, ale i ułatwieniem dla czytającego. Dzięki opcji strong tekst staje się bardziej przejrzysty, dlatego warto wyróżniać nie tylko słowa kluczowe, ale także te fragmenty treści, które są dla czytającego najistotniejsze.
Linkowanie wewnętrzne – ułatwia poruszanie się po stronie (dostępne z każdej podstrony menu oparte na linkach tekstowych to także linkowanie wewnętrzne) oraz pomaga czytelnikom w wyszukiwaniu potencjalnie interesujących treści
Czasy, w których wyszukiwarki sprawdzały jedynie obecność słów kluczowych i na tej podstawie dokonywały pozycjonowania stron, na szczęście odeszły do przeszłości. Dziś słowa kluczowe muszą być opakowane w wysokiej jakości treść, zawierać przydatne dla czytelników informacje.
Badania wskazują, że przeciętny internauta nie czyta w całości tekstu, który ma więcej niż 5000 znaków, a największą uwagę przyciąga początek i koniec tekstu. Tam też najlepiej umieścić najważniejsze treści. Z kolei dla wyszukiwarki istotne jest, by tekst miał minimum 300 słów, co daje około 2000 znaków.
Poza treścią liczy się oczywiście opakowanie, dlatego trzeba pamiętać o śródtytułach, wyróżnieniach, wyliczeniach, akapitach, czyli wszystkim tym, co sprawia, że tekst się dobrze czyta.
Tym, czego trzeba unikać jak ognia, jest powielanie treści, czyli tzw. duplicate content. Wyszukiwarki traktują takie powtórzenia jako plagiat i automatycznie obniżają wiarygodność domeny, a co za tym idzie, jej pozycja w wynikach wyszukiwania spada. Nawet jeśli tematyka strony wydaje się odpowiednia do powielania pewnych fragmentów tekstu (np. opisy niemal identycznych produktów w sklepie), warto zadbać o jego zróżnicowanie. Dużym błędem jest także kopiowanie tekstów z cudzych stron i zamieszczanie ich u siebie. Wyszukiwarki wyżej pozycjonują te strony, na których tekst ukazał się jako pierwszy. Oryginalna, wartościowa treść jest tym, co nie tylko zapewni wysoką pozycję w wyszukiwarce, ale także przyciągnie czytelników
Gwałtowny rozwój urządzeń mobilnych wywarł wpływ na budowę stron internetowych. Dziś nie wyobrażamy sobie strony internetowej bez jej wersji mobilnej. Mobilna wersja strony pozwala na łatwiejsze i szybsze wyszukiwanie treści, oszczędza transfer danych (ważne, gdy nie korzystamy z WiFi) i czas – wersje mobilne ładują się szybciej. Większość stron podchodzi dość liberalnie do potrzeb użytkowników i udostępnia możliwość otwarcia pełnej wersji strony na tablecie lub smartfonie, niemniej jednak brak wersji mobilnej skutkuje znacznym spadkiem w rankingu najlepiej pozycjonowanych stron.
Jakość wersji mobilnej można sprawdzić tutaj. Darmowe narzędzie od Google nie tylko sprawdzi, czy strona posiada wersję mobilną, ale także, w razie wystąpienia problemów, zasugeruje, co można zrobić, by tę wersję ulepszyć
W internecie czas jest bardzo cenny. Tu nawet ułamki sekund decydują o komforcie lub zniecierpliwieniu internautów. Wolno ładujące się strony wywołują negatywne reakcje, często internauci rezygnują z korzystania z nich nawet wówczas, gdy spodziewali się znaleźć interesujące treści. Podobnie nieufnie do wolno ładujących się stron podchodzą algorytmy wyszukiwarek, automatycznie obniżając pozycję domeny.
Prędkość ładowania strony można sprawdzić tutaj. To kolejne bardzo przydatne narzędzie od Google, które szybko i bezpłatnie zdiagnozuje problemy z szybkością ładowania strony i zasugeruje rozwiązania usuwające błędy, np. stosowanie obrazów w formatach nowej generacji, ładowanie obrazów poza ekranem, usunięcie nieużywanej części kodu CSS, eliminację zasobów blokujących renderowanie.
W przypadku problemów lub pytań zapraszamy do kontaktu.