Pozycjonowanie sklepu PrestaShop opiera się na szeregu fundamentalnych działań wpływających na większą sprzedaż i sukces w branży e-commerce. Aktualnie oprogramowanie to jest najchętniej wybieranym rozwiązaniem typu open source w Polsce ze względu na mnogość darmowych oraz płatnych modułów, a także bardzo intuicyjny interfejs dostosowany do potrzeb zarówno początkujących, jak i doświadczonych (w działaniach web developerskich) właścicieli sklepów e-commerce. Zatem, jak wygląda pozycjonowanie sklepu PrestaShop w praktyce? Poradnik 2022!
Prawidłowe pozycjonowanie sklepu PrestaShop opiera się na kilku priorytetowych aspektach. W pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę przyjazne adresy URL, znaczniki meta title i description. Warto również przyłożyć się do optymalizacji nagłówków (Hx), prawidłowego wdrożenia certyfikatu SSL i mapy strony, a także regularnego tworzenia jakościowego i merytorycznego contentu. Poniżej przedstawiamy, na co zwrócić uwagę podczas pozycjonowania sklepu PrestaShop – 5 kluczowych elementów w 2022 roku!
Aktualna wersja PrestaShop wspomaga przyjazne adresy URL. Opcja ta jest zazwyczaj automatycznie włączona dla kart produktowych, kategorii sklepu oraz poszczególnych podstron. W innym przypadku należy wejść w sekcję Konfiguruj -> Preferencje -> Ruch -> SEO & URL (panel administratora).
Optymalizacja meta title i meta description to jeden z najważniejszych elementów SEO na PrestaShop i każdej innej platformie (np. WooCommerce).
Domyślnie tytuły pobierane są z nazw kategorii lub produktów, jednak rekomendujemy je zmodyfikować, dodając najważniejszą frazę kluczową i element CTA (z ang. Call To Action), czyli wezwanie do działania. W celu optymalizacji meta tagów należy wejść w panel administratora, a następnie w sekcję Konfiguruj -> Preferencje -> Ruch -> SEO & URL -> Index.
Kompleksowo przemyślana struktura nagłówków jest bardzo ważna nie tylko z punktu widzenia robotów Google’a, ale również użytkowników. W tym celu warto zadbać o prawidłową architekturę tekstów kategorii oraz produktowych, umieszczając najważniejsze frazy kluczowe w strukturze <h1></h1>.
Zapamiętaj!
Standardowe layouty PrestaShop zawierają wyłącznie nagłówki H1 w kategoriach oraz podstronach produktowych. Niektóre elementy wymagają dodatkowo optymalizacji kodu źródłowego ze względu na występowanie duplikatów znaczników <h1><h1> itd.
Prawidłowo wdrożony certyfikat SSL zapewnia bezpieczeństwo internautom szczególnie podczas transakcji online. Wzbudza również zaufanie, ponieważ od 2017 roku w lewym górnym rogu przeglądarki wyświetla się zielona kłódka mówiąca o zabezpieczeniach strony. Aby zaaplikować SSL, należy wejść w menu Konfiguracja -> Preferencje -> Ogólny. Warto również zweryfikować poprawność wdrożenia w narzędziuhttpstatus.io.
Jeśli chodzi o mapę strony – ułatwia ona indeksację podstron crawlerom. Moduł ten jest dostępny w PrestaShop pod nazwą „Mapa strony Google” w sekcji Ulepszenia -> Moduł -> Module Manager.
Pozycjonowanie sklepu PrestaShop to również unikalny, merytoryczny i jakościowy content pisany zgodnie z zasadami topical authority. Niedopuszczalną jest sytuacja, gdy kopiujemy opisy ze strony producenta – wówczas Google uzna naszą stronę za mało wartościową, uniemożliwiając uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (tzw. SERP-ach).
Pamiętajmy również, aby dodawać w treści branżowe słowa kluczowe wraz z długim ogonem (long tail keywords) oraz linkowaniem wewnętrznym (np. do poprzednich wpisów blogowych lub podobnych produktów czy kategorii).
Pozycjonowanie sklepu PrestaShop to dosyć proste zadanie wymagające jednak zaangażowania i chociaż podstawowych umiejętności w poruszaniu się po platformach sprzedażowych typu open source. Rekomendujemy dodatkowo zwrócić uwagę na szybkość wczytywania sklepu, stosowanie przekierowań 301 dla usuniętych produktów oraz tworzenie tematycznego contentu blogowego edukującego potencjalnych klientów. Jeśli jesteś zainteresowany darmowym wsparciem – skorzystaj z zasobów społeczności, czyli polskiego forum PrestaShop.